Effect of training with non-imersive virtual reality on the performance of the real motor task in the elderly: case reports

Authors

  • Felipe Lima Rebêlo Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas e Centro Universitário Cesmac
  • Henrique Lima de Cerqueira Carvalho Centro Universitário Cesmac
  • Bárbara Pereira Fernandes Centro Universitário Cesmac
  • João Victor Pereira Barbosa Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
  • Alynne Iasmin Batista Santos Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
  • Rodrigo da Silva Santos Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.17267/2238-2704rpf.v11i3.3798

Keywords:

Learning. Aged. Biotechnology.

Abstract

INTRODUCTION: In the context of rehabilitation in gerontology, the improvement of the ability to perform motor tasks is highlighted to promote autonomy, so it is necessary to investigate tools to achieve this clinical objective. OBJECTIVE: To evaluate the effect of training with non-immersive virtual reality on the execution of the real motor task in the elderly MATERIALS AND METHOD: This is a case report, with a single intervention using the Nintendo® Wii, with subjects over 60 years old who underwent intervention with throw training in the game Wii sports resort and evaluated with video angular kinematic analysis with the Kinovea® software before and after the intervention, a protocol consisting of a battery of ten shots before and after the intervention, in addition to the subjective assessment of post-training improvement. RESULTS: Four subjects participated in the research, 3 females, with a mean age of 70.7 years ± 7.13 and schooling 8 years ± 6.16. For the angular variables, it was found that, after training with the Wii, in the initial throwing posture, there was an accentuation in the shoulder flexion and a decrease in the elbow for the same movement in the final position. There was a decrease in the elbow extension and an increase in the wrist flexion. It was also verified an increase in the jump and a decrease in the task execution time. FINAL CONSIDERATIONS: Given this, it is possible to conclude that the Nintendo® Wii is a potential resource for improving gestures in real life for the elderly.

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Author Biographies

  • Felipe Lima Rebêlo, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas e Centro Universitário Cesmac

    Doutor em Ciência da Saúde pela Universidade Federal de Sergipe

    Professor Titular II do curso de Fisioterapia do Centro Universitário Cesmac e Professor Assistente da Universidade Estadual de Ciências da Saúde

  • Henrique Lima de Cerqueira Carvalho, Centro Universitário Cesmac
    Fisioterapeuta, Pós graduação em Terapia Manual e Reabilitação Gerontológica.
  • Bárbara Pereira Fernandes, Centro Universitário Cesmac
    Fisioterapeuta, Mestrado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Sergipe, Especialista em Terapia intensiva adulto pela residência multiprofissional em terapia intensiva adulto- FBHC/UNIT
  • João Victor Pereira Barbosa, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
    Fisioterapeuta pela Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
  • Alynne Iasmin Batista Santos, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
    Acadêmica do curso de graduação em Fisioterapia da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
  • Rodrigo da Silva Santos, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas
    Acadêmico do curso de graduação em Fisioterapia da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas.

Published

07/22/2021

Issue

Section

Case Reports

How to Cite

1.
Rebêlo FL, Carvalho HL de C, Fernandes BP, Barbosa JVP, Santos AIB, Santos R da S. Effect of training with non-imersive virtual reality on the performance of the real motor task in the elderly: case reports. Rev Pesq Fisio [Internet]. 2021 Jul. 22 [cited 2024 Nov. 24];11(3):599-608. Available from: https://journals.bahiana.edu.br/index.php/fisioterapia/article/view/3798

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