Protocol of group therapeutic exercises of people with Alzheimer’s Disease

Authors

  • Carolina Quirino Dias Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Discente do Curso Fisioterapia, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.
  • João Antonio de Sousa Barros Mestrando em Ciências da Reabilitação – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo – São Paulo, São Paulo, Brasil.
  • Zodja Graciani Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Docente do Curso de Fisioterapia, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.
  • Cibelle Albuquerque de la Higuera Amato Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Docente do Curso de Fisioterapia e do Programa de Pós Graduação Distúrbios do Desenvolvimento, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.
  • Étria Rodrigues Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Docente do Curso de Fisioterapia, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.
  • Denise Loureiro Vianna Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Docente do Curso de Fisioterapia, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.
  • Susi Mary de Souza Fernandes Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Docente do Curso de Fisioterapia, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.17267/2238-2704rpf.v10i3.3071

Keywords:

Alzheimer Disease. Physical therapy modalities. Exercise therapy. Aged.

Abstract

INTRODUCTION: Aging generates several biological changes that give rise to diseases such as Alzheimer's Disease (AD) that can result in the functionality of the elderly. OBJECTIVE: To verify the effect of a physical therapy exercise program on the health of elderly people with AD. MATERIALS AND METHODS: A longitudinal study was carried out in elderly people with AD who attended a Day Care Center. Participants were selected using demographic characteristics and health conditions. For the analysis of the outcome variables, the pre and post intervention were evaluated with the tests: Timed Up and Go (TUG), Box and Blocks, Berg Scale and Functional reach in standing and sitting. Then they underwent a group intervention protocol divided into three phases: the preparatory phase, the active phase and the cooling down phase. Paired T-Student Test and Pearson's correlation were used for statistical analysis. Confidence Interval (CI) was established and p <0.05. RESULTS: We performed 28 sessions, with 11 elderly women, mean age of 88 (± 4) years, weekly attendance at the Center on Day 4 (± 1) times and mean score on the MMSE of 12 (± 5). They obtained statistical significance in the Seated Reach test pre 22.3 (± 10.4) and post 28.2 (± 9.0), with p = 0.003 and, in the TUG test pre 16.9 (± 5.8) and powders 2.5 (± 3.9), with p = 0.009. In addition, the Berg and TUG test showed a negative correlation, classified as good p = 0.020. CONCLUSION: The proposed protocol contributed to the improvement in functional health observed in the increase in the functional range and mobility of the elderly.

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Author Biographies

  • Carolina Quirino Dias, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Discente do Curso Fisioterapia, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.

    Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. 

    Área: Fisioterapia

  • João Antonio de Sousa Barros, Mestrando em Ciências da Reabilitação – Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo – São Paulo, São Paulo, Brasil.

    Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional.

    Área: Fisioterapia

  • Zodja Graciani, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Docente do Curso de Fisioterapia, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.

    Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional.

    Área: Fisioterapia

  • Cibelle Albuquerque de la Higuera Amato, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Docente do Curso de Fisioterapia e do Programa de Pós Graduação Distúrbios do Desenvolvimento, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.

    Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional.

    Área: Fisioterapia

  • Étria Rodrigues, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Docente do Curso de Fisioterapia, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.

    Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional.

    Área: Fisioterapia

  • Denise Loureiro Vianna, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Docente do Curso de Fisioterapia, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.

    Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional.

    Área: Fisioterapia

  • Susi Mary de Souza Fernandes, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Docente do Curso de Fisioterapia, Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, São Paulo, Brasil.

    Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional.

    Área: Fisioterapia

Published

08/13/2020

Issue

Section

Methods & Protocols

How to Cite

1.
Dias CQ, Barros JA de S, Graciani Z, Amato CA de la H, Rodrigues Étria, Vianna DL, et al. Protocol of group therapeutic exercises of people with Alzheimer’s Disease. Rev Pesq Fisio [Internet]. 2020 Aug. 13 [cited 2024 Nov. 24];10(3):520-8. Available from: https://journals.bahiana.edu.br/index.php/fisioterapia/article/view/3071

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