Challenges and potentialities of reorientation programs in health care training

Authors

  • Bibiana Arantes Moraes Universidade Federal de Goiás
  • Nilce Maria da Silva Campos Costa Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v8i2.2400

Keywords:

Qualitative research. Higher education. Human resources in health.

Abstract

Health education in Brazil follows the National Curricular Guidelines, and is supported by reorientation training programs. This study aimed to identify the challenges and potentialities in the process of implementation of the Pró-Saúde and PET-Saúde programs in an institution of higher education (IHE) in Brazil. This was a qualitative and strategic exploratory social research study. Participants in this study included Nursing, Pharmacy, Medicine, Nutrition and Dentistry courses, and their respective course coordinators in a public IHE in the Central-West region of Brazil. Semi-structured interviews were used and subjected to content analysis in the thematic modality. From this analysis, two categories emerged, challenges and potentialities of the process of implementation of reorientation programs in health care training. The results showed a need to improve in the articulation question regarding teaching / service / areas of knowledge and teacher training, but also demonstrated positive institutional support, good teacher / student relationships, possibilities for improving teacher education, among other characteristics. In conclusion, these aspects coexist during the implementation and development of programs that seek curricular reform and improvement in health care training.

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Author Biographies

  • Bibiana Arantes Moraes, Universidade Federal de Goiás
    Doutoranda em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Goiás. Mestre em Nutrição e Saúde pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Especialização em Nutrição esportiva pela Faculdade Integrada - AVM. Graduação em Nutrição pela Universidade de Rio Verde (UNIRV). Tem experiência na docência universitária em Saúde Coletiva e Nutrição em saúde pública, alimentação escolar, educação alimentar e nutricional, docência universitária, formação em saúde e ensino na saúde.
  • Nilce Maria da Silva Campos Costa, Universidade Federal de Goiás
    Graduação em Nutrição da Universidade Federal de Goiás, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (1996) e Doutorado em Educação (Pontículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Professora Titular da Faculdade de Nutrição da Universidade Federal de Goiás. Docente do Mestrado e Doutorado em Ciências da Saúde da Faculdade de Medicina e do Programa de Mestrado Profissional em Ensino na Saúde da UFG. Tem vivenciado as áreas de nutrição e educação, atuando principalmente na linha de pesquisa em Ensino na saúde, com os aspectos avaliação curricular, formação e atuação do nutricionista e docência no ensino superior em saúde. Diretora da Faculdade de Nutrição da UFG de 1997 a 2001 e de 2005 a 2009.

Published

07/22/2019

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Moraes, B. A., & Costa, N. M. da S. C. (2019). Challenges and potentialities of reorientation programs in health care training. Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 8(2), 229-239. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v8i2.2400

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