Cognitive-Behavioral Therapy in situations of Sexual Abuse: a Case Study

Authors

  • Júlio Gonçalves Universidade do Vale do Itajaí - Univali, Curso de Psicologia
  • Juliana Vieira A. Silva Universidade do Vale do Itajaí - Univali, Curso de Psicologia

DOI:

https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i3.1869

Keywords:

Child sexual abuse, Cognitive behavioral therapy, Clinical psychology

Abstract

The consequences of sexual abuse are manifold, and can range from changes in patterns of psychological responses to negative impacts on the development process. For the most part, psychological impacts are translated into cognitive distortions that are characterized by how the individual perceives self and others, producing behavioral, cognitive and emotional changes. Furthermore, Cognitive-Behavioral Therapy (CBT) is endowed with a theoretical-practical contribution, with substantial evidence, which focuses on specific problems with the purpose of generating functional solutions to these individuals, including in cases of sexual abuse. The objective of the present study is, therefore, to describe an intervention performed through Cognitive-Behavioral Therapy to reduce fear, guilt and anticipatory anxiety in a patient who has been sexually abused. It is a qualitative research of an exploratory nature, organized through a descriptive structure guided by the information collected and based on theoretical propositions, with monthly evaluations through an Anxiety Inventory. As results, substantial improvements were observed regarding the cognitions, behaviors and feelings of the patient, with expressive increase in the quality of social interactions and decrease of feelings of guilt, fear and anxious symptoms.

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Author Biographies

  • Júlio Gonçalves, Universidade do Vale do Itajaí - Univali, Curso de Psicologia

    Graduando de Psicologia e membro técnico administrativo da Comissão de Auto Avaliação do Curso de Design (2016 - atual) do Centro de Ciências Sociais Aplicadas - Comunicação, Turismo e Lazer, da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Atualmente participa do projeto de pesquisa para o desenvolvimento de jogo eletrônico para o Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade embasados em áreas da Neuropsicologia e Terapia Cognitivo-Comportamental, projeto financiado pelo Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Estado de Santa Catarina (FAPESC), e do projeto de pesquisa para a aplicação de um grupo de Promoção da Saúde baseado em Terapia Cognitivo-Comportamental para acadêmicos de Psicologia de uma Universidade do litoral Norte de Santa Catarina. Atua como facilitador de grupos voltados à orientação parental para pais ou cuidadores de crianças entre zero e oito anos, embasados no protocolo da Association American Psychology (APA), ACT - para educar crianças em ambientes seguros. É administrador, e colaborador, do portal Revista Eletrônica de Psicologia Científica SimplesMente (2016 - atual).

  • Juliana Vieira A. Silva, Universidade do Vale do Itajaí - Univali, Curso de Psicologia
    Graduação em Psicologia e possui mestrado em Administração pela Universidade do Vale do Itajaí (2006). Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, Psicóloga, professora da Universidade do Vale do Itajaí, Sinergia Sistema de Ensino, SOCIESC e da Pós- Graduação UNIASSELVI. Tem experiência na área de Psicologia e Administração, bem como artigos publicados.

Published

08/23/2018

Issue

Section

Experience Reports

How to Cite

Gonçalves, J., & Silva, J. V. A. (2018). Cognitive-Behavioral Therapy in situations of Sexual Abuse: a Case Study. Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 7(3), 423-432. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i3.1869

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