The psychologist's role in disaster situations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2023.e4755

Keywords:

Psychologist's role, Natural disasters, Man-made disasters, Disaster team

Abstract

INTRODUCTION: Disasters are considered victimizing events that cause psychic damage and suffering to the people affected and these cases require psychologists to be increasingly prepared to act in these circumstances. OBJECTIVE: to investigate the role of the psychologist in the face of disaster situations. The research was configured as qualitative with a field research design. METHODOLOGY: Five psychologists with specializations in the area of disasters and emergencies participated. The instrument used to achieve the research objectives was a semi-structured interview guide composed of seven semi-open questions. The interviews were audio recorded, fully transcribed and analyzed using content analysis. RESULTS: According to the topics addressed by the participants, the psychologist's role in disasters is divided into: pre-disaster, during the disaster and post-disaster, which will depend on the type of event and conditions presented; victims must receive full support, seeking to minimize the damage generated by the tragedy. It is noteworthy that it is not necessary to act only after the disaster has already occurred, but there is, in addition, a whole pre-disaster preparation in places that are more prone to the occurrence of these events. CONCLUSION: The work of the Psychology professional in the field of disasters is extremely important for the victims, the victims' relatives, the community as a whole and even for the professionals involved, and can reduce the acute stress, which is generated from the experience trauma, prioritizing the subject to recover his cognitive ability to act and feel the situation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albuquerque, F. J. B. (2008). A psicologia social dos desastres [La psicología social de los desastres]. SciELO Books. https://books.scielo.org/id/886qz/pdf/zanella-9788599662878-21.pdf

Alves, R. B., Lacerda, M. A. D. C., & Legal, E. J. (2012). A autação do psicólogo diante dos desastres naturais: uma revisão [El papel del psicólogo ante los desastres naturales: una revisión].

Psicologia em estudo, 17(2), 307-315. https://www.scielo.br/j/pe/a/5wCT3zj4Bg9XBrmL3wfct8D/abstract/?lang=pt

Angst, R. (2009). Psicologia e resiliência: uma revisão de literatura [Psicología e resiliencia: una revisión de la literatura]. Psicologia argumento, 27(58), 253-260. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-540796

Associação Brasileira de Psiquiatria. (2009). Intervenção em desastres e catástrofes no contexto da saúde mental [Intervención en desastres y catástrofes en el contexto de la salud mental].

[Cartilha de capacitação]. https://www.saude.sc.gov.br/index.php/documentos/atencao-basica/saude-mental/desastre-deorigem-natural/2961-cartilha-catastrofes-2009/file

Braga, L. A. V. (2009). Terapia Comunitária e Resiliência: histórias de mulheres [Terapia Comunitaria y Resiliencia: historias de mujeres]. [Tesis de maestría, Universidade Federal

da Paraíba]. Repositório institucional da UFPB. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5177?locale=pt_BR

Coêlho, A. E. L. (2011). A Prática da Psicologia em Emergências e Desastres: Perspectivas Sociais e Preventivas [La Práctica de la Psicología en Emergencias y Desastres: Perspectivas

Sociales y Preventiva]. Centro Universitário de João Pessoa. https://emergenciasedesastres.cfp.org.br/wp-content/uploads/sites/17/2011/10/TEXTO-ANGELA-COELHO.pdf

Conselho Federal de Psicologia (CFP). (2005). Código de ética profissional do psicólogo [Código de ética profisional del psicólogo]. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/codigo-de-etica-psicologia.pdf

Farias, L. C., Scheffel, R. T., & Schruber Junior, J. (2012). Atuação do psicólogo nas emergências e desastres [Rol del psicólogo en emergencias y desastres]. [Monografia, Faculdade

Guilherme Guimbala]. http://www.abrapede.org.br/wp-content/uploads/2013/01/Atua%C3%A7%C3%A3o-do-Psic%C3%B3logo-nas-Emerg%C3%AAncias-e-Desastres.pdf

Favero, E., Sarriera, J. C., & Trindade, M. C. (2014). O desastre na perspectiva sociológica e psicológica [El desastre en la perspectiva sociológica y psicológica]. Psicologia em Estudo, 19(2), 201-209. https://doi.org/10.1590/1413-737221560003

Gonçalves, C. D. (2012). “Desastres naturais”. Algumas considerações: vulnerabilidade, risco e resiliência [“Desastres naturales”. Algunas consideraciones: vulnerabilidad, riesgo y resiliencia]. Territorium, 19, 5-14. https://www.academia.edu/2321500/_Desastres_Naturais_Algumas_Considera%C3%A7%C3%B5es_Vulnerabilidade_Risco_e_Resili%C3%AAncia

Gonçalves, R. S. P. (2020). O trabalho do psicólogo em situações de emergências e desastres [El trabajo del psicólogo en situaciones de emergencia y desastre]. [Monografia, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul]. Biblioteca Unijui. https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/handle/123456789/6573

Machado, I. F. O., & Moraes, R. C. P. (2017). Psicologia sóciohistórica, emergências e desastres [Psicología socio-histórica, emergencias y desastres]. Revista Fafibe On-Line, 10(1), 124–137, www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistafafibeonline/sumario/66/26032018155326.pdf

Machado, M. D. S., Machado, S. W. S., & Cohen, S. C. (2009, 18-20 de novembro). Impactos psicossociais causados pela inundação de 2008 em Petrópolis, RJ [Impactos psicosociales causados por inundación de 2008 en Petrópolis, RJ] [Anais de evento]. V Seminário Internacional da Defesa Civil–DEFENCIL, São Paulo, Brasil. https://defesacivil.uff.br/wp-content/uploads/sites/325/2020/10/Impactos-psicossociais-causados-pela-inundao-de-2008-em-Petrpolis-RJ-Defencil.pdf

Mansano, S. R. V. Quando eu soltar a minha voz sobre Brumadinho por favor entenda: aprendendo com nossa história em um janeiro de lama e dor [Cuando Hablo de

Brumadinho, por favor entiendan: aprender de nuestra historia en un enero de barro y dolor]. Organizações e Sustentabilidade, 7(2), 11-15. https://doi.org/10.5433/2318-9223.2019v7n2p11

Matos, R., & Silva, J. C. S. (2016). Uma contribuição da ergonomia comunitária e da resiliência comunitária em situação de desastres: o caso de mãe Luiza, Natal-RN [Una contribución de la ergonimía comunitaria e la resiliencia comunitaria en situaciones de desastre, el caso de mãe Luiza, Natal–RN]. Revista Ação Ergonômica, 10(2). https://www.revistaacaoergonomica.org/journal/abergo/article/62799b68a953955b7514e114

Melo, C. A., & Santos, F. A. D. (2011). As contribuições da psicologia nas emergências e desastres [Los aportes de la psicología en emergencias y desastres]. Psicólogo informação, 15(15), 169-181. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-88092011000100012

Neves, J. L. (1996). Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades [Investigación cualitativa: características, usos y posibilidades]. Caderno de pesquisas em administração, 1(3), 1-5.

Noronha, M. G. R. D. C., Cardoso, P. S., Moraes, T. N. P., & Centa, M. D. L. (2009). Resiliência: nova perspectiva na promoção da saúde da família? [Resiliencia: una nueva perspectiva

en la promoción de la salud familiar?] Ciência & Saúde Coletiva, 14(2), 497-506. https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000200018

Oliveira, A. T. C., & Morais, N. A. D. (2018). Resiliência comunitária: um estudo de revisão integrativa da literatura [Resiliencia comunitária: un estudio integrador de revisión de la literatura]. Trends in Psychology, 26(4), 1731-1745. https://doi.org/10.9788/TP2018.4-02Pt

Organização das Nações Unidas (ONU). (2015, 24 de novembro). Brasil está entre os 10 países com maior número de afetados por desastres nos últimos 20 anos [Brasil está entre

los 10 países con mayor numero de personas afectadas por desastres en los últimos 20 anõs]. Nações Unidas Brasil. https://brasil.un.org/pt-br/71500-onu-brasil-est%C3%A1-entre-os-10-pa%C3%ADses-com-maior-n%C3%BAmero-deafetados-por-desastres-nos-%C3%BAltimos-20

Ornell, F., Schuch, J. B., Sordi, A. O., & Kessler, F. H. P. (2020). “Pandemic fear” and COVID-19: mental health burden and strategies [“Miedo pandémico” y COVID-19: carga y estrategias de salud mental]. Brazilian Journal of Psychiatry, 42(3), 232-235. https://doi.org/10.1590/1516-4446-2020-0008

Pacheco, R. F., & Souza, S. R. E. (2016). A psicologia junto às políticas públicas em situações de emergências e desastres [Psicología con políticas públicas en situaciones de emergencia y desastre]. Pretextos - Revista Da Graduação Em Psicologia Da PUC Minas, 2(3), 131-149. http://periodicos.pucminas.br/index.php/pretextos/article/view/14252

Paranhos, M. E., & Werlang, B. S. G. (2015). Psicologia nas emergências: uma nova prática a ser discutida [Psicología en emergencias: una nueva práctica a discutir]. Psicologia: Ciência e Profissão, 35(2), 557-571. https://doi.org/10.1590/1982-370301202012

Paulino, F. A. & Franco, G. F. (2018). A atuação do psicólogo frente às emergências e desastres [El papel del psicólogo ante emergencias y desastres]. Ciências Humanas e Sociais, 5(1), 81- 98. https://periodicos.set.edu.br/fitshumanas/article/view/5309

Rafaloski, A. R., Zeferino, M. T., Forgearini, B. A. O., Fernandes, G. C. M., & Menegon, F. A. (2020). Saúde mental das pessoas em situação de desastre natural sob a ótica dos trabalhadores envolvidos [La salud mental de las personas en situación de desastre natural desde la perspectiva de los trabajadores implicados]. Saúde Em Debate, 44. https://doi.org/10.1590/0103-11042020E216

Resolução nº 510/2016 – Dispõe sobre a pesquisa em Ciências Humanas e Sociais [Resolución nº 510/2016 - Prevé la investigación en Ciencias Humanas y Sociales]. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Rey, F. L. G. (2004). O social na Psicologia e a Psicologia Social: a emergência do sujeito.[Lo social en psicología y psicología social: el surgimiento del sujeto] [V. L. M. Joscelyne, Trad.]. Vozes.

Roos, D., & Menezes, T. (2015). Desastres aéreos e intervenções psicológicas: Prevenção do transtorno de estresse pós-traumático [Catástrofes aéreas e intervenciones psicológicas: Prevención del trastorno de estrés postraumatico]. Revista Conexão Sipaer, 6(1), 61-64.

Saito, S. M. (2015). Desastres Naturais: conceitos básicos [Desastres Naturales: conceptos básicos]. Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais. http://www.inpe.br/crs/crectealc/pdf/silvia_saito.pdf.

Sanguebuche, S. D. F. (2016). A psicologia e as perspectivas frente a emergências e desastres [Psicología y perspectivas ante emergencias y desastres]. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório digital UFRGS. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/149391

Silva, C. R., Gobbi, B. C., & Simão, A. A. (2005). O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método [El uso del análisis de contenido como herramienta para la investigación cualitativa: descripción y aplicación del método]. Organizações rurais & agroindustriais, 7(1), 70-81. http://www.spell.org.br/documentos/ver/27745/o-uso-daanalise-de-conteudo-como-uma-ferrament---

Silva, V, B. (2013). A psicologia nas situações de emergências e desastres: uma reflexão humanista [Psicología en situaciones de emergencia y desastre: una reflexión humanista]. [Monografia, Universidade Estadual da Paraíba]. Biblioteca Digital da Universidade Estadual da Paraíba. http://dspace.bc.uepb.edu.br:8080/xmlui/handle/123456789/2223

Souza, N. L. F. (2017). A atuação da psicologia em desastres e emergências [La actuación de la psicología en desastres y emergencias]. Revista da Escola Superior de Guerra, 27(55), 81-93. https://doi.org/10.47240/revistadaesg.v27i55.227

Spink, P. K. (2003). Pesquisa de campo em psicologia social: uma perspectiva pós-construcionista [Investigación de campo en psicología social: una perspectiva posconstruccionista]. Psicologia & Sociedade, 15(2), 18-42. https://doi.org/10.1590/S0102-71822003000200003

Trindade, M. C., & Serpa, M. G. (2013). O papel dos psicólogos em situações de emergências e desastres [El papel de los psicólogos en situaciones de emergencia y desastres]. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 13(1), 279-297. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812013000100017

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação [Introducción a la investigación en ciencias sociales: investigación cualitativa en educación]. Atlas.

Weintraub, A. C. A. D. M., Noal, D. D. S., Vicente, L. N., & Knobloch, F. (2015). Atuação do psicólogo em situações de desastre: reflexões a partir da práxis [El papel del psicólogo en situaciones de desastre: reflexiones a partir de la praxis]. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 19(53), 287-298. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0564

Published

06/16/2023

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

da Silva, B. G. de A., da Silva, I. R., & Barufi, L. F. (2023). The psychologist’s role in disaster situations. Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 12, e4755. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2023.e4755

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>