Mental health in vulnerable situations: the role of psychology in primary care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2025.e6070

Keywords:

Social Vulnerability, Psychology, Primary Health Care

Abstract

INTRODUCTION: This study reports on the internship experience in Primary Health Care, during which a Psychology intervention was conducted at the Vida Plena Community Complex, in Salvador, Bahia.OBJECTIVE: Critically analyze the actions developed during an experience in Psychology in Primary Health Care, with a view to building possibilities of care and strengthening the autonomy of users in psychological suffering experienced in situations of vulnerability. METHOD: Experience report on monitoring ten families in vulnerable situations, as well as collecting data through medical record entries and supervision. RESULTS: The need to prioritize practical actions to address the social demands underlying psychological suffering was highlighted, emphasizing equitable actions, respect for user integrity, and coping strategies grounded in public policies and Psychology guidelines. CONCLUSION: The experience demonstrated the importance of learning through comprehensive and interdisciplinary approaches, both intra and intersectoral.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akotirene, C. (2019). Interseccionalidade [Interseccionalidad]. Pólen.

Araújo, C. M. R., & Silva, J. P. (2020). Visita domiciliar e saúde mental: um relato de experiência [Visita domiciliaria y salud mental: Un relato de experiencia]. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 9(4). https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v9i4.2958

Barbosa, V. F. B., & Caponi, S. N. C. (2022). Direitos humanos, vulnerabilidade e vulneração dos povos indígenas brasileiros no enfrentamento à Covid-19 [Derechos humanos, vulnerabilidad y vulneración de los pueblos indígenas brasileños en el enfrentamiento a la Covid-19]. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 32(2), e320203. https://doi.org/10.1590/S0103-73312022320203

Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (2014). Os herdeiros: os estudantes e a cultura [Los herederos: Los estudiantes y la cultura]. Editora da UFSC.

Conselho Federal de Psicologia. (2019). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na atenção básica à saúde [Referencias técnicas para la actuación de psicólogas(os) en la atención básica a la salud]. https://site.cfp.org.br/publicacao/referencias-tecnicas-para-atuacao-de-psicologasos-na-atencao-basica-a-saude/

Daltro, M., Cajado, M. C. V., Oliveira, M. L. A., Sylva, S., & Matos, N. M. M. (2013). Internato em Psicologia: uma prática interdisciplinar assistida [Internado en Psicología: Una práctica interdisciplinaria asistida]. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 2(1). https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v2i1.210

Dimenstein, M. (2000). A cultura profissional do psicólogo e o ideário individualista: implicações para a prática no campo da assistência pública à saúde [La cultura profesional del psicólogo y el ideario individualista: Implicaciones para la práctica en el campo de la asistencia pública a la salud]. Estudos de Psicologia Cultura Profissional do Psicólogo, 5(1), 95-121. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2000000100006

Figueiredo, M. C., & Paula, F. L. (2021). Gestão do cuidado e matriciamento na atenção primária à saúde: um relato de experiência [Gestión del cuidado y matriciamiento en la atención primaria de la salud: Un relato de experiencia]. APS em revista, 3(2), 95-101. https://doi.org/10.14295/aps.v3i2.163

Fontes, V. (2022). Reflexões im-pertinentes: história e capitalismo contemporâneo [Reflexiones im-pertinentes: Historia y capitalismo contemporáneo]. Mauad.

Goffman, E. (1980). Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada [Estigma: Notas sobre la manipulación de la identidad deteriorada]. Zahar.

Hespanha, P. (2002). Individualização, fragmentação e risco social nas sociedades globalizadas [Individualización, fragmentación y riesgo social en las sociedades globalizadas]. Revista Crítica de Ciências Sociais, 63, 21-31. https://doi.org/10.4000/rccs.1253

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2025). Síntese de indicadores sociais: Uma análise das condições de vida da população brasileira — 2024 [Síntesis de indicadores sociales: Un análisis de las condiciones de vida de la población brasileña — 2024]. https://www.ibge.gov.br

Marinho, P. R. S., & Silva, J. P. (2024). Religiosidad/espiritualidad en el proceso educativo de profesionales de la salud: relato de experiencia. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 13, e5206. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2024.e5206

Martín-Baró, I. (2017). Crítica e libertação na psicologia: Estudos psicossociais [Crítica y liberación en la psicología: Estudios psicosociales]. Editora Vozes

Ministério da Saúde. (2007). Política Nacional de Humanização da Saúde: Documento base [Política Nacional de Humanización de la Salud: Documento base] (4ª ed.). Secretaria de Atenção à Saúde. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/humanizasus_documento_gestores_trabalhadores_sus.pdf

Pinheiro, S. B. (2021). Atenção em saúde: Modelo biomédico e biopsicossocial, uma breve trajetória [Atención en salud: Modelo biomédico y biopsicosocial, una breve trayectoria]. Revista Longeviver, 9. https://revistalongeviver.com.br/anteriores/index.php/revistaportal/article/view/867/927

Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. (2017). Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS) [Aprueba la Política Nacional de Atención Básica, estableciendo la revisión de directrices para la organización de la Atención Básica, en el ámbito del Sistema Único de Salud (SUS)]. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prt2436_22_09_2017.html

Santana, J. J. G., Rocha, B. A. C., & Barroso, A. M. C. (2024, 11 de outubro). Pau da Lima. Observatório de Bairros de Salvador. https://observatoriobairrossalvador.ufba.br/bairros/pau-da-lima

Santos, Y. L. (2022). Racismo brasileiro: uma história da formação do país [Racismo brasileño: Una historia de la formación del país]. Todavia.

Silva, A. C., Gomes, C. A. F. P., Bussadori, S. K., Sala, G. A., Andrade, E. C., Corrêa, J. C. F., & Silva, S. (2022). Uso do modelo da classificação internacional de funcionalidade, incapacidade e saúde associado ao projeto terapêutico singular para ampliar o cuidado centrado na pessoa: relato de experiência [Uso del modelo de la clasificación internacional de funcionalidad, incapacidad y salud asociado al proyecto terapéutico singular para ampliar el cuidado centrado en la persona: Relato de experiencia]. Revista Multidisciplinar em Saúde, 3(4) 10-21. https://doi.org/10.51161/rems/3588

Silva, L., Campos, D., Araújo M. V., & Reis, R. (2024). “Mesmo que a gente seja a mão que cuida”: médicas negras e racismo estrutural no contexto da atenção primária à saúde [“Aunque seamos la mano que cuida”: Médicas negras y racismo estructural en el contexto de la atención primaria a la salud]. Ciência & Saúde Coletiva, 29(3), e07622023. https://doi.org/10.1590/1413-81232024293.07622023

Published

10/06/2025

Issue

Section

Experience Reports

How to Cite

Cedraz, R., Plácido, J., & Muniz, A. I. . (2025). Mental health in vulnerable situations: the role of psychology in primary care. Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 14, e6070. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2025.e6070