Challenges for professionals to assist the diversity of baby caregivers in Primary Care
DOI:
https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2024.e5383Keywords:
Cultural Diversity, Primary Health Care, Health Professionals, Caregivers, InfantsAbstract
INTRODUCTION: Child health policies in Primary Health Care (PHC) operate from the perspective of comprehensive care, associated with the principle of territoriality. However, embracing the diversity of the territory is an important challenge for health professionals responsible for the infant’s periodic consultations, especially in territories with a strong hegemonic cultural tradition. OBJECTIVE: This study sought to investigate the experiences and challenges of health professionals with the diversity of caregivers, traditional knowledge, and care practices regarding infants aged 0 to 2 years in PHC, in a southern city of Brazil. METHOD: This qualitative study involved online interviews with 12 health professionals from four PHC Centers, whose data were analyzed through a psychoanalytical reading. RESULTS and DISCUSSION: It was found that there is a diversity of caregivers in the infant’s consultations, especially Italian mothers, Italian grandmothers and non-Italian immigrant caregivers. Moreover, the consultations become a stage for disparities between professionals and caregivers, especially because of the disagreements about the traditional knowledge and baby care practices. CONCLUSIONS: The caregiver’s traditional knowledge that differs from the health policies end up being perceived by health professionals as challenges in the achievement of comprehensive care for infants.
Downloads
References
Amarante, P., & Costa, A. M. (2012). Diversidade cultural e saúde [Diversidad cultural y salud]. In P. Amarante, & A. M. Costa, A questão da diversidade do SUS (pp. 21–26). Cebes.
Araújo, P. M. J., Assunção, R. C., Pimenta, R. A. F., & Zani, A. V. (2021). Maternal experience in child monitoring in Primary Care: A qualitative approach [Experiencia materna sobre el cuidado del niño en la Atención Primaria: enfoque cualitativo]. Online Brazilian Journal of Nursing, 20, Artigo e20216436. https://doi.org/10.17665/1676-4285.20216436 DOI: https://doi.org/10.17665/1676-4285.20216436
Bisol, C. A. (1999). Diálogos sobre o bebê: análise de discurso em ultras-sonografias obstétricas [Diálogos sobre el bebé: análisis del discurso en ecografías obstétricas]. [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório LUME UFRGS. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/2368
Conselho Nacional de Saúde. (2016). Resolução nº 466, de 07 de abril de 2016 [Resolución N° 466, de 7 de abril de 2016]. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf
Faustino, D. M., & Oliveira, L. M. (2021). Xeno-racismo ou xenofobia racializada? Problematizando a hospitalidade seletiva aos estrangeiros no Brasil [¿Xenoracismo o xenofobia racializada? Problematizando la hospitalidad selectiva hacia los extranjeros en Brasil]. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 29(63), 193–210. https://doi.org/10.1590/1980-85852503880006312 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-85852503880006312
Ferrari, H. (2012). Qué nos enseña Freud acerca del relato clínico psicoanalítico. Psicoanálisis, XXXIV(1), 87–96. https://www.psicoanalisisapdeba.org/autores/hector-ferrari/que-nos-ensena-freud-acerca-del-relato-clinico-psicoanalitico/
Ferreira, L., Barbosa, J. S. A., Esposti, C. D. D., & Cruz, M. M. (2019). Educação Permanente em Saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura [Educación Continua en Salud en atención primaria: una revisión integradora de la literatura]. Saúde em Debate, 43(120), 223–239. https://doi.org/10.1590/0103-1104201912017 DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201912017
Fonseca, C. (2012). Tecnologias globais de moralidade materna: as interseções entre ciência e política em programas “alternativos” de educação para a primeira infância [Tecnologías globales de la moralidad materna: las intersecciones de la ciencia y las políticas en los programas “alternativos” de educación infantil]. In C. Fonseca, F. Rohden, & P. S. Machado (Orgs.), Ciências na Vida: Antropologia da ciência em perspectiva (pp. 1–27). Editora Terceiro.
Fontanella, B. J. B., & Magdaleno Júnior, R. (2012). Saturação teórica em pesquisas qualitativas: contribuições psicanalíticas [Saturación teórica en las investigaciones cualitativas: contribuciones psicoanalíticas]. Pesquisa em Estudo, 19(1), 63–71. https://www.scielo.br/j/pe/a/JXwNwW649DsNBpFb5kZqGyH/abstract/?lang=pt
Freud, S. (2010). Obras completas volume 10 – Observações psicanalíticas sobre um caso de paranoia relato em autobiografia (“O caso Schreber”): artigos sobre técnica e outros textos (1911-1913) [Obras completas volumen 10 – Observaciones psicoanalíticas sobre un caso de paranoia relatado en una autobiografía (“El caso Schreber”): artículos sobre técnica y otros textos (1911-1913)]. (P. C. Souza, Trad.; pp. 147–162). Companhia das Letras. (Originalmente publicado em 1912).
Gebrim, A. C. C. (2018). Psicanálise no front: a posição do analista e as marcas do trauma na clínica com migrantes [Psicoanálisis en el frente: la posición del analista y las marcas del trauma en la clínica con migrantes]. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/T.47.2019.tde-15012019-155154 DOI: https://doi.org/10.11606/T.47.2019.tde-15012019-155154
Gil, A. C. (2022). Como elaborar projetos de pesquisa [Cómo diseñar proyectos de investigación]. (7a. ed.). Atlas.
Gouveia, E. A. H., Silva, R. O., & Pessoa, B. H. S. (2019). Competência Cultural: uma resposta necessária para superar as barreiras de acesso à saúde para populações minorizadas [Competencia cultural: una respuesta necesaria para superar las barreras al acceso a la atención médica para poblaciones minoritarias]. Revista Brasileira de Educação Médica, 43(1 Suppl. 1), 82–90. https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190066 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190066
Iaconelli, V. (2023). Manifesto Antimaternalista: psicanálise e políticas da reprodução [Manifiesto antimaternalista: psicoanálisis y políticas de reproducción]. Zahar.
Laraia, R. B. (2020). Cultura: um conceito antropológico [Cultura: un concepto antropológico]. (30a. ed.). Zahar.
Manfio, V., & Pierozan, V. L. (2019). Território, cultura e identidade dos colonizadores italianos no Rio Grande do Sul: uma análise da Serra Gaúcha e da Quarta Colônia [Territorio, cultura e identidad de los colonizadores italianos en Rio Grande do Sul: un análisis de la Serra Gaúcha y la Quarta Colônia]. Geousp Espaço e Tempo, 23(1), 144–162. https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2019.146130 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2019.146130
Ministério da Saúde. (2012). Política Nacional de Atenção Básica (PNAB) [Política Nacional de Atención Básica (PNAB)]. Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. http://189.28.128.100/dab/docs/publicacoes/geral/pnab.pdf
Ministério da Saúde. (2018). Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Criança: orientações para implementação [Política Nacional de Atención Integral a la Salud Infantil: lineamientos para su implementación]. Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. https://portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/biblioteca/pnaisc/
Monteiro, M. G. A., Azevedo, E. B., Lima, M. K. S., Barbosa, H. C. V., Barbosa, J. C. G., & Cerqueira, A. C. D. (2020). Consulta de enfermagem em puericultura na perspectiva de mães atendidas pela Estratégia de Saúde da Família [Consulta de enfermería de puericultura desde la perspectiva de las madres atendidas por la Estrategia Salud de la Familia]. Revista Baiana de Enfermagem, 34. https://doi.org/10.18471/rbe.v34.37945 DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v34.37945
Morais, G. A. L. F. (2017). O conceito de experiência, de Walter Benjamin, análogo às narrativas heroicas clássicas [El concepto de experiencia de Walter Benjamin, análogo a las narrativas heroicas clásicas]. Letras Escreve, 7(3), 385–402. https://doi.org/10.18468/letras.2017v7n3.p385-402 DOI: https://doi.org/10.18468/letras.2017v7n3.p385-402
Moreira, M. D. S., & Gaíva, M. A. M. (2017). Abordagem do contexto de vida da criança na consulta de enfermagem [Aproximación al contexto de vida del niño en la consulta de enfermeira]. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online, 9(2), 432–440. https://doi.org/10.9789/2175-5361.2017.v9i2.432-440 DOI: https://doi.org/10.9789/2175-5361.2017.v9i2.432-440
Resolução n° 466, de 12 de dezembro de 2012. (2012). Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos [Aprueba los lineamientos y normas reglamentarias para las investigaciones con seres humanos]. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf
Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais [Dispone estándares aplicables a la investigación en Ciencias Humanas y Sociales]. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf
Rosa, M. D. (2004). A pesquisa psicanalítica dos fenômenos sociais e políticos: metodologia e fundamentação teórica [Investigación psicoanalítica de fenómenos sociales y políticos: metodología y fundamentación teórica]. Revista Mal-Estar e Subjetividade, 4(2), 329–348. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1518-61482004000200008
Santos, B. S., & Meneses, M. P. (Orgs.). (2009). Epistemologias do Sul [Epistemologías del Sur] (M. Gomes, Trad.). Cortez.
Terra, L. S. V., & Campos, G. W. S. (2019). Alienação do trabalho médico: tensões sobre o modelo biomédico e o gerencialismo na Atenção Primária [Alienación del trabajo médico: tensiones sobre el modelo biomédico y el directivismo en la Atención Primaria]. Trabalho, Educação e Saúde, 17(2), Artigo e0019124. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00191 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00191
Val, A. C., Modena, C. M., Campos, R. T. O., & Gama, C. A. P. (2017). Psicanálise e Saúde Coletiva: aproximações e possibilidades de contribuições [Psicoanálisis y Salud Pública: enfoques y posibilidades de aportes]. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 27(4), 1287–1307. https://doi.org/10.1590/S0103-73312017000400022 DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-73312017000400022
Werneck, J. (2016). Racismo Institucional e saúde da população negra [Racismo institucional y salud de la población negra]. Saúde e Sociedade, 25(3), 535–549. https://doi.org/10.1590/S0104-129020162610 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-129020162610
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pedro Henrique Conte Gil, Rita de Cássia Sobreira Lopes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.