Interventive psychodiagnosis and the Children’s Apperception Test with Human Figures: contributions to the clinic of adolescence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2022.4120

Keywords:

Applied psychology, Projective techniques, Adolescent psychology, Self-injurious behavior

Abstract

INTRODUCTION: The interventive psychodiagnosis, based on the Therapeutic Consultations proposed by Winnicott, involves, from the first session, clinical interventions. Given its use in different contexts and populations, projective instruments such as the Children’s Apperception Test with Human Figures are used in order to explore and understand the living world, and relevant aspects of the personality of children and adolescents, supporting clinical work with adolescents. OBJECTIVE: To present the analysis of the interventive psychodiagnosis with the help of the test through the clinical illustration of an adolescent with non-suicidal self-injury behavior. METHOD: This is a clinical-theoretical study, with a case study design. Data were analyzed from the free inspection of the material and in the light of the Winnicottian psychoanalytic approach. RESULTS: The main internal conflict experienced by the participant was evidenced: submission versus the desire to do what is proper for the age, as well as vulnerable self-image and employment of primitive defense mechanisms given the intense feeling of helplessness. CONCLUSION: The clinical material described presents the use of the test in addition to its diagnostic possibility, as a therapeutic mediator, collaborating to deepen the complaint and offering an experience of welcoming and reflection to the patient, similarly to the proposal of Winnicott’s scribble game, which is, establishing contact with the emotional field.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ancona-Lopes, S. (Org.). (2016). Psicodiagnóstico interventivo: evolução de uma prática [Psicodiagnóstico intervencionista: evolución de una práctica]. Cortez.

Ancona-Lopez, M. (Org.). (1995). Psicodiagnóstico: Processo de intervenção [Psicodiagnóstico: Proceso de intervención]. Cortez.

Barbieri, V. (2017). O Psicodiagnóstico Interventivo Psicanalítico na tendência antissocial: família e as técnicas projetivas como recursos terapêuticos no atendimento de crianças [Psicodiagnóstico Psicoanalítico Interventivo en tendencias antisociales: la familia y las técnicas proyectivas como recursos terapéuticos en la atención a los niños]. Novas Edições Acadêmicas.

Bellak, L. (2016). CAT-H: teste de apercepção infantil - figuras humanas [CAT-H: test de apercepción infantil - figuras humanas.]. Vetor.

Bellak, L., & Bellak, S. S. (1965). Teste de Apercepção Infantil com Figuras Humanas [Test de apercepción infantil con figuras humanas]. Mestre Jou.

Braga, A. A. N. M., Daltro, M. R., & Danon, C. A. F. (2012). A escuta clínica: um instrumento de intervenção do psicólogo em diferentes contextos [La escucha clínica: un instrumento para la intervención de los psicólogos en diferentes contextos]. Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 1(1). https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v1i1.44

Chaves, G. (2018). Adolescência e autolesão: Psicodiagnóstico como proposta de compreensão e intervenção a partir de um caso clínico [Adolescencia y autolesiones: el psicodiagnóstico como propuesta de comprensión e intervención a partir de un caso clínico] [Tesis de maestría, Universidade de São Paulo]. https://doi.org/10.11606/D.47.2019.tde-26022019-123803.

Chaves, G., Tardivo, L. S. L. P. C., Rosa, H. R., & Pinto Júnior, A. A. (2021). Adolescencia y autolesión: una propuesta psicodiagnóstica Integral e Intervención. Boletim - Academia Paulista de Psicologia, 41(100), 93-105. http://doi.org/10.5935/2176-3038.20210010

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2021). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto [Proyecto de investigación: métodos cualitativos, cuantitativos y mixtos] (5ª ed.). Penso.

Hack, S. M. P. K., & Ramires, V. R. R. (2014). Deprivação e a tendência antissocial no adolescente face ao divórcio parental [Deprivación y tendencia antisocial de los adolescentes que se enfrentan al divorcio parental]. Contextos Clínicos, 7(2). https://doi.org/10.4013/ctc.2014.72.02

Hutz, C. S., Bandeira, D. R., Trentini, C. M., & Krug, J. S. (Orgs.). (2016). Psicodiagnóstico. Artmed.

Lima, G. M. P. A., Mio, J. V. R., Santos, G. N., & Campos, C. J. G. (2018). Aspectos psicossociais e intervenções realizadas com o adolescente depressivo: revisão integrativa nacional da última década [Aspectos psicosociales e intervenciones realizadas con adolescentes deprimidos: revisión nacional integradora de la última década]. Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 7(3), 469. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i3.1803

Loli, M. S. A., Abrão, J. L. F., & Tardivo, L. S. P. C. (2016). O uso da imaginação no psicodiagnóstico e na psicoterapia de adolescentes [El uso de la imaginación en el psicodiagnóstico y la psicoterapia de los adolescentes]. Boletim de Psicologia, 66(144), 79-97. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432016000100008&lng=pt&tlng=pt

Nobre, T. L., & Vieira, M. P. (2019). Relato de uma experiência de estágio em Psicodiagnóstico com crianças provenientes de famílias de baixa renda [Informe de una experiencia de prácticas en Psicodiagnóstico con niños de familias de bajos ingresos]. Mudanças – Psicologia da Saúde, 27(2), 39-44. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-32692019000200007&lng=pt&tlng=pt.

Reppold, C. T., Serafini, A. J., Gurgel, L. G., Magnan, E. S., Damion, M., Kaiser, V., & Almeida, L. S. (2018). Análise de manuais de testes psicológicos aprovados pelo Satepsi para avaliação de adultos [Análisis de manuales de pruebas psicológicas aprobados por el Satepsi para evaluación de adultos]. Psicologia: teoria e prática, 20(3), 100-120. http://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v20n3p100-120

Resolução CFP N.º 002/2003. (2003). Define e regulamenta o uso, a elaboração e a comercialização de testes psicológicos e revoga a Resolução CFP n° 025/2001 [Define y regula el uso, el desarrollo y la comercialización de los tests psicológicos y revoca la Resolución nº 025/2001 del CFP]. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/05/resoluxo022003.pdf

Salles, R. J., & Tardivo, L. S. L. P. C. (2017). Contribuciones del pensamiento de Winnicott para la teoría y la práctica del psicodiagnóstico psicanalítico. Boletim da Academia Paulista de Psicologia, 37(93), 282-310. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-711X2017000200007

Scaduto, A. A., Cardoso, L. M., & Heck, V. S. (2019). Modelos Intervencionistas Terapéuticos en Evaluación Psicológica: Estado del Arte en Brasil. Avaliação Psicológica, 18(1), 67-75. http://doi:10.15689/ap.2019.1801.16543.08

Tardivo, L. S. L. P. C. (2016). Pesquisas com métodos projetivos com crianças e idosos no contexto brasileiro hoje: Contribuições do SAT, CAT e Teste do Desenho da Pessoa na Chuva [Investigación con métodos proyectivos con niños y ancianos en el contexto brasileño actual: Contribuciones del SAT, CAT y el Test del Dibujo de la Persona en la Lluvia]. ASBRo. ttp://asbro.org.br/arquivos/Metodos_projetivos_e_suas_demandas_na_Psicologia_Contemporanea__Livro_CD_VIII_Cong_ASBRo_2016.pdf

Tardivo, L. S. L. P. C., & Moraes, M. C. V. (2016). The Personality of Juvenile Offenders: Psychodynamic Aspects in Children in Apperception Test - Human Figures [La personalidad de los delincuentes juveniles: Aspectos psicodinámicos en los niños en el test de apercepción - Figuras humanas]. International Journal of Psychological and Brain Sciences, 1(1), 9-12. http://article.sciencepublishinggroup.com/html/10.11648.j.ijpbs.20160101.12.html

Tardivo, L. S. L. P. C., Rosa, H. R., Ferreira, L. S., Chaves, G., & Pinto Júnior, A. A. (2019). Autolesión en adolescentes, depresión y ansiedad: un estudio comprensivo. Boletim. Academia Paulista de Psicologia, 39, 159-169. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1415-711X2019000200002

Trinca, W. (1984). Processo diagnóstico de tipo compreensivo [Proceso de diagnóstico exhaustivo]. In W. Trinca, E. Becker, G. Safra, M. Ancona-Lopes, M. D. E. Santiago, S. R. Jubelli, & T. M. J. A. Tsu. (Orgs.), Diagnóstico psicológico: a prática clínica (pp. 14-24). EPU.

Winnicott, D. W. (1994). O jogo do rabisco [El juego del garabato]. In C. Winnicott, R. Sherpherd, & M. Davis (Orgs.), Explorações psicanalíticas. Artes Médicas Sul. (Obra original publicada 1965).

Winnicott, D. W. (1999). Tudo comec?a em casa [Todo empieza en casa] (3a ed., pp. 145-163). Martins Fontes. (Obra original publicada 1968).

Winnicott, D. W. (2005a). A família e o desenvolvimento individual [La familia y el desarrollo individual]. Martins Fontes. (Obra original publicada 1961).

Winnicott, D. W. (2005b). Privação e Delinquência [Privación y delincuencia] (5ª ed). Martins Fontes. (Obra original publicada 1987).

Published

05/10/2022

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Chaves, G., Salomão de La Plata Cury Tardivo, L. ., Rinaldi Rosa, H. ., Seixas Ferreira, L., & Pinto Júnior, A. A. (2022). Interventive psychodiagnosis and the Children’s Apperception Test with Human Figures: contributions to the clinic of adolescence . Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 11, e4120. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2022.4120

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>