An experience report in the Psychology School-Service in times of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2022.e4521

Keywords:

Experience Report, Psychology School-Service, Covid-19

Abstract

INTRODUCTION: The Covid-19 pandemic has drastically impacted society in general, bringing psychosocial suffering to everyone unequally and requiring interns from psychology services to adopt new psychological postures and practices in the face of mental illness. OBJECTIVE: To report the experience of two interns about the mandatory internship in psychology lived in the only Service-School of the interior context of Sertão do Pajeú, in the sense of making brief considerations from their experiences and affects. METHOD: This is an experience report lived between March and June 2021, at the Clinical School of Psychology of the Faculty of Health Sciences of Serra Talhada (FACISST), by the interns-authors of this article, which is guided by the presentation of a scientific narrative that took into account the steps proposed by Daltro & Faria (2019), during the construction of the Experience Report. RESULTS: the internship enabled the acquisition of new psychological knowledge through the provision of psychosocial services through ICTs; as well as learning to deal with uncertainties and anxieties regarding how to continue the psychology course in a period of stoppage/interruption of face-to-face classes, as a result of the initial measures to combat the pandemic. FINAL CONSIDERATIONS: The experiences lived during the internship contributed significantly to the professional training of the interns and to mitigate the impacts of Covid-19 on the mental health of the users of the aforementioned School of Psychology service.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmundson, G. J. G., & Taylor, S. (2020). Coronaphobia: Fear and the 2019-nCoV outbreak [Coronafobia: el miedo y el brote de 2019-nCoV]. Journal of Anxiety Disorders, 70, 102196. http://dx.doi.org/10.1016/j.janxdis.2020.102196

Barros, C. C. A., Souza A. S., Dutra, F. D., Gusmão, R. S. C., & Cardoso, B. L. C. (2021). Precarização do Trabalho Docente: reflexões em tempos de pandemia e pós pandemia [Precarización del trabajo Docente: reflejos en los tiempos de pandemia y después de la pandemia]. Ensino em Perspectivas, 2(2), 1–23. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4975

Bauman, Z. (1998). O mal-estar da pós-modernidade [El malestar de la posmodernidad]. Zahar. (Texto originalmente publicado en 1997).

Bauman, Z. (2000). Em busca da política [en busca de la politica]. Zahar. (Texto originalmente publicado en 1999).

Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida [modernidad liquida]. Zahar. (Texto originalmente publicado en 2000).

Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência [Apuntes sobre la experiencia y el saber de la experiencia]. Revista Brasileira de Educação, (19), 20–28. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

Cavalcanti, M. G., Rocha, A. F., & Morais, S. R. S. (2021). No meio do estágio tinha uma pandemia: experiência como aprendizes da clínica [En medio del internado hubo una pandemia: experiencia como aprendices de clínica]. Revista NUFEN: Phenomenology and Interdisciplinarity, 13(2), 108–119. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2175-25912021000200010

Conselho Federal de Psicologia. (2018). Resolução 11/2018 – Regulamenta a prestação de serviços psicológicos realizados por meios de tecnologias da informação e da comunicação e revoga a Resolução CFP nº 11/2012 [Resolución 11/2018 - Reglamenta la prestación de servicios psicológicos realizados por medio de las tecnologías de la información y las comunicaciones y deroga la Resolución CFP N° 11/2012]. https://e-psi.cfp.org.br/resolucao-cfp-no-11-2018/#:~:text=Leia%20tamb%C3%A9m%20a%20vers%C3%A3o%20comentada,Resolu%C3%A7%C3%A3o%20CFP%20n%C2%BA%2011%2F2012.

Conselho Federal de Psicologia. (2012). Resolução 11/2012 – Regulamenta os serviços psicológicos realizados por meios tecnológicos de comunicação a distância, o atendimento psicoterapêutico em caráter experimental e revoga a Resolução CFP N.º 12/2005 [Resolución 11/2012 - Reglamenta los servicios psicológicos realizados por medios tecnológicos de comunicación a distancia, la atención psicoterapéutica con carácter experimental y deroga la Resolución CFP N° 12/2005]. https://transparencia.cfp.org.br/wp-content/uploads/sites/15/2016/12/resolucao2012-11.pdf

Conselho Federal de Psicologia. (2020). Resolução 04/2020 – Dispõe sobre regulamentação de serviços psicológicos prestados por meio de Tecnologia da Informação e da Comunicação durante a pandemia do COVID-19 [Resolución 04/2020 - Dispone para la regulación de los servicios psicológicos prestados a través de las Tecnologías de la Información y la Comunicación durante la pandemia del COVID-19]. https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-4-2020-dispoe-sobre-regulamentacao-de-servicos-psicologicos-prestados-por-meio-de-tecnologia-da-informacao-e-da-comunicacao-durante-a-pandemia-do-covid-19?origin=instituicao&q=004/2020#

Coradassi, C. E., Mansani, F. P., Benassi, G., Preuss, L. T., Borges, P. K. O., & Gomes, R. Z. (2020). Teleatendimento no enfrentamento à Covid-19 [Teleservicio en la lucha contra el Covid-19]. Revista Conexão da UEPG, 16, Article e2016413. https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.16413.52

Costa, M. L. D., & Paul, B. (2020). Ensino remoto para estudantes de Psicologia: relato de experiência durante a pandemia [Enseñanza a distancia para estudiantes de Psicología: relato de experiencia durante la pandemia]. CadernoS de PsicologiaS, 1. https://cadernosdepsicologias.crppr.org.br/ensino-remoto-para-estudantes-de-psicologia-relato-de-experiencia-durante-a-pandemia/

Cury, B. M. (2013). Reflexões sobre a formação do psicólogo no Brasil: a importância dos estágios curriculares [Reflexiones sobre la formación del psicólogo en Brasil: la importancia de las prácticas curriculares]. Psicologia em Revista, 19(1), 149–151. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682013000100012&lng=pt&tlng=pt

Daltro, M. R., & Faria, A. A. (2019). Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade [Informe de experiencia: una narrativa científica en la posmodernidad]. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 19(1), 223–237. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812019000100013&lng=pt&tlng=p

Gomes, F. M. D. (2008). Plantão psicológico: novas possibilidades em saúde mental [Deber psicológico: nuevas posibilidades en salud mental]. Revista da SPAGESP, 9(1), 39–44. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702008000100007

Hossain, M. M., Sultana, A., & Purohit, N. (2020). Mental health outcomes of quarantine and isolation for infection prevention: A systematic umbrella review of the global evidence [Resultados de salud mental de la cuarentena y el aislamiento para la prevención de infecciones: una revisión general sistemática de la evidencia global]. Epidemiology and Health, 42, Article e2020038. https://doi.org/10.4178/epih.e2020038

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2021). Panorama – Serra Talhada [Panorámica – Serra Talhada]. https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pe/serra-talhada/panorama

Lei 4.119, de 27 de agosto de 1962. (1962). Dispõe sobre os cursos de formação em psicologia e regulamenta a profissão de psicólogo [Dispone cursos de formación en psicología y regula la profesión de psicólogo]. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/l4119.htm

Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional [Ofrece cursos de formación en psicología y regula la profesión de psicólogo]. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm

Lei 11.274, de 6 fevereiro de 2006. (2006). Altera a redação dos arts. 29, 30, 32 e 87 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional [Cambia la redacción de los arts. 29, 30, 32 y 87 de la Ley N° 9.394, de 20 de diciembre de 1996, que establece los lineamientos y bases de la educación nacional]. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11274.htm

Lei 13.853, de 8 de julho de 2019. (2019). Presidência da República Secretária-geral. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD) [Ley General de Protección de Datos de Carácter Personal (LGPD)]. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2019/Lei/L13853.htm#art1

Lovato, A., Filippis C., & Marioni, G. (2020). Upper airway symptoms in coronavirus disease 2019 (COVID-19) [Síntomas de las vías respiratorias superiores en la enfermedad por coronavirus 2019 (COVID-19)]. American Journal of Otolaryngology, 41(3), 102474. https://doi.org/10.1016/j.amjoto.2020.102474

Lüdke, M., & Cruz, G. B. (2010). Contribuições ao debate sobre a pesquisa do professor da educação básica [Aportes al debate sobre la investigación docente en educación básica]. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 2(3), 86–107. https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/20

Ministério da Educação. (2020). Conselho Nacional de Educação esclarece principais dúvidas sobre o ensino no país durante pandemia do coronavírus [Consejo Nacional de Educación aclara principales dudas sobre la educación en el país durante la pandemia del coronavírus]. http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/87161-conselho-nacional-de-educacao-esclarece-principais-duvidas-sobre-o-ensino-no-pais-durante-pandemia-do-coronavirus

Noal, D. S., Passos, M. F. D., & Freitas, C. M. (Eds.). (2020). Recomendações e orientações em saúde mental e atenção psicossocial na covid-19 [Recomendaciones y pautas en salud mental y atención psicosocial en covid-19]. Fiocruz. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/44264

Organização Mundial de Saúde. (2020). Relatório de situação 51 [Informe de situación 51]. Geneva: World Health Organization. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331475/nCoVsitrep11Mar2020-eng.pdf

Pautasso, M. (2020). The structure and conduct of a narrative literature review [La estructura y conducción de una revisión narrativa de la literatura.]. In M. M. Shoja, A. Arynchyna, M. Loukas, A. V. D’Antoni, S. M. Buerger, M. Karl & R. S. Tubbs (Eds.). A guide to the scientific career: virtues, communication, research, and academic writing [Una guía para la carrera científica: virtudes, comunicación, investigación y escritura académica]. (pp. 299–310). Wiley Blackwell.

Peres, S. R., Santos, M. A., & Coelho, H. M. B. (2003). Atendimento psicológico a estudantes universitários: Considerações acerca de uma experiência em clínica-escola [Atención psicológica a estudiantes universitarios: Consideraciones acerca de una experiencia en una clínica docente]. Estudos de Psicologia, 20(3), 45–57. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2003000300004

Rubiano, M.R.B. (2005). Apresentando a Sociedade Brasileira de Psicologia [Presentación de la Sociedad Brasileña de Psicología]. In: L. L. Melo-Silva, M. A. Santos & C. P. Simon (Orgs.). Formação em Psicologia: Serviços escolas em debate [Formación en psicología: servicios escuelas en debate]. (pp.31-54). Vetor.

Shojaei, S. F., & Masoumi, R. (2020). The Importance of Mental Health Training for Psychologists in COVID-19 Outbreak [La importancia de la capacitación en salud mental para psicólogos en el brote de COVID-19]. Middle East Journal of Rehabilitation and Health Studies, 7(2), Article e102846. https://dx.doi.org/10.5812/mejrh.102846

Silva, A. C. O., Souza, S. A. & Menezes, J. B. F. (2020). O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios [La enseñanza a distancia en la percepción de los estudiantes: desafíos y benefícios]. Dialogia, 36(1), 298–315. http://dx.doi.org/10.5585/dialogia.n36.18383

Silva Neto, W. M. F., Oliveira, W. A., & Guzzo, R. S. L. (2017). Discutindo a formação em Psicologia: a atividade de supervisão e suas diversidades [Discutiendo la formación en Psicología: la actividad de supervisión y sus diversidades]. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 573–582. https://doi.org/10.1590/2175-353920170213111111

Universidade Federal de Juiz de Fora. (2022). Pesquisadoras refletem sobre o desafio de ser mulher na pandemia [Investigadoras reflexionan sobre el reto de ser mujer en la pandemia]. https://www2.ufjf.br/noticias/2022/02/21/pesquisadoras-refletem-sobre-o-desafio-de-ser-mulher-na-pandemia/

Weaver, M. S., & Wiener, L. (2020). Applying palliative care principles to communicate with children about COVID-19 [Aplicación de los principios de los cuidados paliativos para comunicarse con los niños sobre la COVID-19]. Journal of Pain and Symptom Management, 60(1), 8–11. https://dx.doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2020.03.020

Xiao C. (2020). A Novel Approach of Consultation on 2019 Novel Coronavirus (COVID-19)-Related Psychological and Mental Problems: Structured Letter Therapy [Un enfoque novedoso de consulta sobre problemas psicológicos y mentales relacionados con el nuevo coronavirus de 2019 (COVID-19): terapia de letras estructuradas]. Psychiatry Investigation, 17(2), 175–176. https://doi.org/10.30773/pi.2020.0047

Published

10/03/2022

Issue

Section

Experience Reports

How to Cite

Silva, R. A. da C., Delmondes, M. R. ., & Ávila, M. P. L. G. . (2022). An experience report in the Psychology School-Service in times of Covid-19 . Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 11, e4521. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2022.e4521

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>